Waarom het vormgeven en inrichten van security voor ieder bedrijf anders is

Alle bedrijven zijn verschillend. Sommige zijn groot, andere klein. Sommige groeien, andere zijn stabiel. Wat echter voor allen geldt, is dat ze nooit stil staan. Bedrijven worstelen echter vaak met groei en veranderingen. Aan de ene kant is het realiseren van groei fijn, aan de andere kant brengt dat ook verschillende problemen met zich mee.

In een tijd waarin het aantal gedetecteerde cyberdreigingen met een vijfde is gestegen, beseffen bedrijven van elke omvang dat ze 24/7 digitale beveiliging nodig hebben. Toch is het vaak niet mogelijk deze bescherming te realiseren vanwege budget- of middelenbeperkingen.

Financiële beperkingen zijn altijd een gevoelig onderwerp in organisaties. In de meeste gevallen is er onenigheid tussen de IT-afdeling die meer geld wil uitgeven om cyberdreigingen tegen te gaan, en de financiële afdeling die de uitgaven voor iets immaterieels wil beperken.

Personeelsbeperkingen zijn een groeiend probleem. Volgens de (ISC)² Cybersecurity Workforce Study van 2021 moet het wereldwijde personeelsbestand voor cyberbeveiliging met tweederde (65%) groeien om de kritieke activa van organisaties wereldwijd effectief te kunnen verdedigen.

Hierdoor is het uitbesteden van digitale bescherming aan een Managed Security Service Provider (MSSP) of Managed Service Provider (MSP) voor sommigen het antwoord. Of een bedrijf security nu uitbesteedt aan een MS(S)P of het zelf probeert te doen, de belangrijke eerste stap voor iedereen is begrijpen waar de digitale activa werkelijk liggen. Heeft het bedrijf bijvoorbeeld gevoelige klantinformatie of waardevolle octrooien? Soms is deze stap de moeilijkste van allemaal - vooral als het bedrijf onlangs een fusie of overname heeft doorgemaakt en daardoor een IT-omgeving heeft bestaande uit verschillende systemen, waardoor overzicht soms moeilijk kan zijn.

Een goede manier voor ieder bedrijf is om te leren van de ervaringen uit het verleden, of het nu gaat om wat het bedrijf zelf heeft meegemaakt, of lessons learned van andere bedrijven. Cybercriminelen zijn namelijk hardnekkig. Als cybercriminelen op een bepaalde manier wisten binnen te dringen, kunt u er zeker van zijn dat ze het opnieuw zullen proberen. Het is van belang dat bescherming zich niet alleen maar richt op wat er ‘nieuw’ is in het dreigingslandschap, maar dat u de juiste bescherming geïmplementeerd heeft in de drie fasen: het voorkomen van dreigingen, het detecteren van dreigingen en tot slot het reageren op dreigingen. Zo wordt de kans op slachtoffer te worden geminimaliseerd.

Lees hier meer over het ESET PROTECT-platform, het centrale platform voor het voorkomen, detecteren en reageren op cyberdreigingen, en bijbehorende beveiligingsniveaus.